Burgers, bears & beaches

111 dage - ingen vej tilbage - USA here we come

Efter flere års planlægning kan vores store drøm endelig realiseres. Drømmen deler vi naturligvis gerne med andre.
Bloggen er lavet så vores familie, venner og kollegaer kan følge vores 111 dage lange færd i USA.
Desuden kan andre interesserede finde nyttige tips og spændende læsning om de destinationer, vi besøger. Automatiske opdateringer kan modtages ved at skrive til os på: blog@vinderoedderne.dk

Monument Valley – I John Waynes fodspor

Det vestlige USAOprettet af Vinderødderne tir, maj 07, 2013 22:35:37

Turen fra Page til Goulding ved Monument Valley gik forbavsende hurtigt og vi var fremme ved Goulding’s Lodge allerede ved frokosttid. Vi tog en hurtig beslutning og meldte os til en ”Deluxe Monment Valley Tour” om eftermiddagen ind i Monument Valley. På trods af høj solskin var der lidt køligt, så vi trak i de lange bukser, inden vi bumlede af sted på ladet af en pick-up, der udgjorde det for vores tour-bus. Det var en 4 timers fantastisk guided rundtur på grusvejene i Monument Valley Navajo Tribal Park. Det er Navajo indianerne, der bestyrer og har rettighederne til parken. Der bor også stadig indianere inde i selve parken i de traditionelle hogans.

En hogan er en simpel jordhytte bygget op af træ og tætnet med jord, så den isolerer godt mod både varme og kulde. I toppen er der et hul, så røgen fra ildstedet kan ledes ud. Vi kørte rundt til de fantastiske viewpoints og vandrede korte ture – vi så de store enkeltstående klipper, som er så karakteristiske for Monument Valley. Med lidt god fantasi forestiller de forskellige ting eller personer, som derved har givet navn til disse klipper, f.eks. elephant, Hitchcock, Dragon og Moccasin cliff. Turen gik også forbi klippebuer og petroglyffer (tegninger på klippevæggene), og slutteligt besøgte vi en indianerkvinde og hendes barn i en hogan, hvor hun demonstrerede vævning. Solen var på vej ned, da turen var færdig, så alle klipperne lyste flot op i glødende rødlige og orange farver.

Vi var fyldt med sand og havde ømme bagdele, da vi endelig bumlede ind på campingpladsen igen. Vi var alle meget begejstrede for turen, og Jonathan og William synes også, at det havde været meget spændende. Det var ideelt, fordi det var en blanding af korte køreture og pauser, hvor de kunne lege i de store sandbjerge.

Vi spiste sen aftensmad, og det var langt over børnenes sengetid, men det er der ingen, der tænker på, når man har haft sådan en god fælles oplevelse, mæt af nye indtryk og med et friskt minde på nethinden.

Vi stod sent op dagen efter, og det var næsten frokosttid, da vi havde pakket væk efter morgenmaden. Det blev lidt en dovnedag, hvor vi fik vasket lidt tøj og var en tur i den indendørs pool. Vejret var blevet varmere, så vi havde faktisk hele pool terrassen for os selv, hvor vi nød solen, børnene tegnede og vi fik lagt lidt mere faste planer om de næste dage.