Burgers, bears & beaches

111 dage - ingen vej tilbage - USA here we come

Efter flere års planlægning kan vores store drøm endelig realiseres. Drømmen deler vi naturligvis gerne med andre.
Bloggen er lavet så vores familie, venner og kollegaer kan følge vores 111 dage lange færd i USA.
Desuden kan andre interesserede finde nyttige tips og spændende læsning om de destinationer, vi besøger. Automatiske opdateringer kan modtages ved at skrive til os på: blog@vinderoedderne.dk

Kings Canyon & Sequoia National Parks

Det vestlige USAOprettet af Vinderødderne man, juni 03, 2013 17:40:43

To nationalparker i en. Men samtidig med hver deres kendetegn. Vi havde heldigvis booket overnatninger på Hume Lake Campground på forhånd, og det viste sig at være en god ide, da vi skulle bo der i Memorial Weekend.

Amerikanerne fejrer Memorial Day den sidste mandag i maj, og det er en dag, som de går meget højt op i, da de på denne dag mindes de døde. Oprindeligt var dagen ment som en mindedag for de faldne i den amerikanske borgerkrig, men med tiden mindes amerikanerne nu alle de døde.

Fridagen om mandagen bruges derfor til at komme væk fra de vante omgivelser, og især nationalparkerne er blevet klargjorte op til Memorial Day. Mange campingpladser, og især nationalparkernes campgrounds, melder totalt udsolgt i denne weekend.

Vi startede den første dag op med at besøge visitor centret i Grant Grove Village i Kings Canyon National Park, hvor vi fik udleveret Junior Ranger programmet, hvorefter vi kørte til vores campsite og blev registreret.

Undervejs gjorde vi holdt ved ”General Grant Tree”, et ungt seqouoiatræ på små 1800 år, der har fået tilnavnet The Nations Christmas Tree.

Efter en let frokost fortsatte turen med en meget bjergrig kørsel til bunden af Kings Canyon til Roads End, hvor vejen efter 40 km i bogstaveligste forstand sluttede, og hvor vildmarken tog over. På det meste af køreturen løb Kings River langs vejen, og vi havde derfor udsigt til ”river wild” fra første parket. Her om foråret begynder alt at blomstre, og vi måtte standse mange gange for at tage billeder at de smukke vilde blomster – især de 3 meter høje blomstrende yuccaer var meget imponerende med deres store hvide blomsterstand.

Turen til bunden af Kings Canyon vidnede desværre også om en masse travle turister, der i personbil tilsyneladende både skulle nå til bunden af Kings Canyon og videre til de store træer i Sequoia National Park, og selv om vi kørte efter den tilladte hastighedsgrænse, var vi meget ofte bremseklods for utålmodige bilister, der gerne ville forbi, og som med alt for høj fart overhalede os, for langs ruten lå adskillige døde påkørte dyr, som kunne have været undgået ved lavere hastighed.

Nationalparkerne gør en stor ære i at skilte med, at der er mange dyr på vejene i foråret, og vi har da også flere gange måttet bremse hårdt op for at undgå påkørsel. Det er dog også heldigvis lykkedes at bremse, fordi vi netop har kørt med lav fart. Til dette skal naturligvis også nævnes, at vi havde et stort ønske om at se en bjørn ude i naturen, men at dette bestemt ikke skulle ske som kølerfigur på vores autocamper.

Vi kørte retur til vores campsite ved Hume Lake og tændte op i bålet. På denne campingplads måtte vi gerne samle brænde i området, til forskel fra de øvrige campsites i nationalparkerne. Vi konkluderede, at det føles meget autentisk, sådan at samle sit eget brænde og lave mad over bål. At vi alle 4, uden adgang til bad efterhånden lugter temmelig meget af røg, er en anden sag. Efter endt aftensmad blev der fundet marshmellows (skumfiduser) frem, som blev ristet ved bålet. Roen faldt over campingpladsen, og vi kunne i stilhed ved bålet betragte stjernerne på himlen blive tydeligere og tydeligere.

Dagen efter kørte vi til Lodgepole Visitor Center i Sequoia National Park, hvorfra vi tog en shuttlebus ud til ”General Sherman Tree”. Dette sequoiatræ er gigantisk, og hvis kæledæggen General Grant Tree er nationens juletræ, så er alderspræsidenten General Sherman på 2200 år vel nærmest at betragte som ”træernes konge”. Alt er jo som bekendt relativt, og det er meget vanskeligt at beskrive den overvældende størrelse på disse giganter. Størrelsesforholdet mellem et menneske og et af disse store træer, er som en mus i forhold til et menneske. For at sætte nogle tal på disse kæmpetræer kan nævnes, at General Sherman er ca. 85 meter højt, omkredsen ved foden er på 30 meter og diameteren på de største grene er 2 meter – og træet vokser stadig!

Vi kørte herefter retur til Lodgepole Visitor Center, hvor Jonathan og William blev taget i ed som Kings Canyon & Sequoia National Parks Junior Rangers efter at have fået nærstuderet og godkendt deres svar i Junior Ranger bogen.

Da vi kom retur til Hume Lake, tændte vi atter op i bålet, hvor vi lavede snobrød og pølser, for igen at slutte af med marshmellows-dessert. Da Jonathan og William godt mætte var blevet lagt i seng, sad Lene og Johnni igen og nød stilheden ved det knitrende bål. Pludselig kom en vildtlevende hjort gående 1½ meter fra os. Den blev i nærheden og kom helt tæt på bålet i løbet af aftenen.

Hume Lake Campground indtager absolut en af vores favoritsteder at overnatte, da vi virkelig følte, at vi var kommet ud, hvor der ikke var overrendt af turister. Muligheden for at gå ture ved søen eller i skoven, samt at befinde sig lige midt i naturen, var helt fantastisk.