Burgers, bears & beaches

111 dage - ingen vej tilbage - USA here we come

Efter flere års planlægning kan vores store drøm endelig realiseres. Drømmen deler vi naturligvis gerne med andre.
Bloggen er lavet så vores familie, venner og kollegaer kan følge vores 111 dage lange færd i USA.
Desuden kan andre interesserede finde nyttige tips og spændende læsning om de destinationer, vi besøger. Automatiske opdateringer kan modtages ved at skrive til os på: blog@vinderoedderne.dk

Fængslende i San Francisco

Det vestlige USAOprettet af Vinderødderne tir, juni 04, 2013 19:56:25

På turen mod San Francisco overnattede vi i Morehead Park. Og hvis Visalia er en lille flække, så er Morehead blot et bump på vejen. RV parken var bestemt en af de mere skrabede af slagsen og bar tydeligt præg af, at der primært er fastliggere, for det var mere en trailerpark end en campingplads. Eneste positive at sige om campingpladsen er, at den havde et helt fantastisk Internet, så vi fik i den grad uploadet billeder til vores blog, samt sendt masser af billeder og videoklip hjem til vores backup i Danmark.

Vi ankom om eftermiddagen til San Francisco, og forinden havde vi gjort holdt i et outlet. Da det var Memorial Day, var der ekstra mange gode tilbud, og der var sort af mennesker, der havde fået samme tanke.

Vores campingplads Candlestick RV Park er den campingplads, der ligger mest centralt i forhold til San Francisco, og dog ligger den ca. 20 km (og 30 dollars) kørsel i taxi fra centrum. Det er ikke en god mulighed at tage autocamperen med ind til centrum og parkere, så vi bliver komfortabelt transporteret i taxi. Dette giver til gengæld muligheden for at få en sludder med den lokale vognmand, og som en direkte målestok for storbyens mange ansigter og nationaliteter lykkedes det os at køre med taxachauffører fra både Nicaragua, Eritrea og Taiwan.

Fra campingpladsen har vi direkte udsigt til 49’ers stadion ”Candlestick Park”, men desværre var der ingen amerikansk fodboldkampe, mens vi boede der.

Vi tilbragte resten af dagen på campingpladsen med at lave lektier og tegne og spille kort med børnene.

Dagen efter skulle vi ind til centrum og tog derfor en taxi, der satte os af ved indgangen til Chinatown, og vi lagde vejen forbi en uskøn blanding af kinesiske antikvitetsforretninger og butikker med San Francisco magneter. Over os hang røde papirlamper, og fra de skumle sidegader var der små grønthandlere og en duft af kinesisk mad. Vi aflagde besøg på en lykkekagefabrik (fortune cookies), der blev etableret helt tilbage i 1962. Her sad der 3 fingernemme kinesiske kvinder beskæftiget med at bage de flade kager for derefter af folde dem om et stykke papir med nogle vise ord. Stedet reklamerer med, at de kan ”skræddersy” lykkekager til enhver lejlighed. Derudover har de åbenbart fundet en speciel niche indenfor feltet, og på deres visitkort står, at de er intet mindre end ”famous in French adult cookies”…. Kagerne i sig selv smager ikke specielt godt, men den forretningskyndige ejer havde øjnet muligheden for en biindtægt ved at opkræve 50 cent, for at vi kunne få lov til at tage et billede.

Vel ude af Chinatown tog vi en kabelsporvogn ad de absurd stejle gader ned mod Fisherman’s Wharf. På vejen lagde vi turen forbi Lombard Street, som er kendetegnet ved intet mindre end 8 hårnålesving på den 100 meter lange gade. Dette karakteristika har givet gaden titlen som ”verdens mest snoede gade” – og det er da vældigt sjovt, men må være utroligt upraktisk for beboerne, der ud over den snoede gade skal kæmpe mod turistmylderet i området.

Vi hang ud i nogle timer på Fisherman’s Wharf, hvor vi blev underholdt af gadegøglere og især de mange spraymalere, som Jonathan og William blev helt tryllebundet af. Derudover var det sjovt at se de mange krabbeboder, hvor de store krabber i løbet af kort tid blev forvandlet til en gang chowder i surbrødstallerken.

Vejen gik også forbi Pier 39, hvor vi fik hilst på nogle andre af San Franciscos berømte indbyggere – nemlig søløverne, der kæmper om pladsen på de mange soldæk i havnen.

Vi fik afhentet vores forudbestilte billetter til Alcatraz dagen efter, så vi ikke skulle alt for tidligt op, og fortsatte videre ned i, hvad der viste sig at være downtown området. Som i mange andre storbyer i USA er downtown forretningskvarteret, som efter kontorlukketiden henligger temmelig øde. Dette faldt uheldigvis sammen med vores spisetid, og vi måtte gå langt med 2 trætte børn, inden vi overgav os (til børnenes jubel) og indtog aftensmaden på den gyldne måge (aka McDonald’s).

Tidligt op på dag 3 og klar til afgang med den første færge mod Alcatraz Island. Vel ankommet gik vi direkte op til toppen af øen, hvor selve fængselsbygningen ligger. Her blev vi udstyret med walkman og gik den ca. 2 timer lange rundtur, godt underholdt af historier med fangeoprør og den berømte fangeflugt i 1962, hvor det (måske) lykkedes 3 fanger af slippe væk fra fængselsøen ved at grave sig ud med en teske. Vi tilbragte det meste af dagen på øen og spiste aftensmad på Pier 39, inden vi tog hjem til campingpladsen.

Det var næsten middag, inden vi kom afsted på fjerdedagen, men til gengæld havde vi så fået sludret lidt med bedsteforældrene hjemme i Danmark – hurra for Facetime. Denne gang gik turen mod Golden Gate Park og San Franciscos orangerøde vartegn. Vi var helt usandsynligt heldige med vejret, og til forskel fra de første 3 dage, der havde indhyllet broen i tæt tåge, havde vi strålende solskin hele dagen. Vi gik en kort tur på sydsiden, inden vi krydsede broen på den dertil indrettede gangsti. Det blæste en halv pelikan, og det var svært at føre en samtale på grund af den kraftige vind og de ufatteligt mange biler, der kørte umiddelbart på den anden side af autoværnet. Men det var måske slet ikke så dårligt, for børnene synes denne dag at være enige om, at det bestemt IKKE var sjovt at gå på broer. Først da vi var ovre på den anden side, synes de, at det alligevel var lidt sejt at have gået de 2,5 km over en af de smukkeste hængebroer i verden. Vi belønnede vores indsats med en tur på en dejlig sushirestaurant Hana Zen på Pier 39, hvor vi kunne nyde en velfortjent omgang sushi og nyde den flotte udsigt over Alcatraz og Golden Gate Bridge.

Da mørket faldt på ved campingpladsen gik den vilde jagt for at få endnu et glimt af den tykke vaskebjørn, der lusker rundt på pladsen. Dens rute går lige under vores autocamper, og vi har små fine fodspor af vaskebjørn udenfor vores dør. Så godt nok så vi ingen sortbjørn i Yosemite, men til gengæld har vi set vaskebjørn i San Francisco ☺.